• Post last modified:1 września 2022
  • Post category:Kultura
  • Post author:

ZAPRASZAMY DO TEATRU

Teatr NOWY

01,02.02.2020 SOB.NIEDZ. „HUMANKA” godz. 1915 Mała Sala CENA: 35 zł

Akcja Humanki dzieje się w nieodległej przyszłości, w świecie zdominowanym przez technologię. Ludzie żyją w otoczeniu humanoidów – obdarzonych sztuczną inteligencją robotów stworzonych na podobieństwo człowieka. Humanki i humani wyręczają ludzi w pracy, ale pełnią też funkcję idealnych partnerów życiowych – idealnych, bo wyposażonych zgodnie z potrzebami właściciela.
Jedną z takich humanek kupuje bohater sztuki Em, który po kilku nieudanych relacjach z kobietami postanawia zainwestować w relację ze swoją własną fantazją. Humanka Szi niczym się nie różni od żywej kobiety, co początkowo sprawia Em wiele satysfakcji. Miesiąc miodowy kończy się, gdy okazuje się, że – podobnie jak każdy człowiek – Szi wyposażona jest w emocje i dąży do realizacji własnych potrzeb…
Humanka to miłosne science-fiction opowiedziane w błyskotliwy, dowcipny sposób, ale nie pozbawione poważnych refleksji o przyszłości ludzkiego gatunku, który sam dla siebie jest największym zagrożeniem. Czy człowiek w swoim dążeniu do perfekcji i technologizacji życia stracił podstawową dla człowieczeństwa umiejętność budowania relacji? Czy w świecie, w którym łatwiej jest kupić związek niż go budować, jest jest jeszcze miejsce na miłość? Co jest smutniejsze od robota, który ma w sobie więcej emocji i empatii niż człowiek?
Humanka to opowieść o początku końca naszej cywilizacji. Świat, w którym roboty będą bardziej ludzkie i empatyczne niż ludzie, jest przecież spełnioną apokalipsą.

Przedstawienie dla widzów dorosłych.

13,14.02.2020 CZW.PIĄT. „BUM” godz. 1915 Mała Sala CENA: 35 zł

Ralf Bum to prawdziwy urodzony człowiek władzy. Już w łonie matki udusił siostrę bliźniaczkę, czyniąc swoje narodziny wydarzeniem medialnym, a następnie od pierwszych chwil życia manipuluje rzeczywistością, kłamiąc, narzucając swoje zdanie, zaprzeczając faktom i nie tolerując sprzeciwu. Jako dziecko, tryskając testosteronem i mizoginizmem, ma poczucie przewagi nad całym światem dorosłych i rozpoczyna swoją nieubłaganą wędrówkę na sam szczyt. Jego zawrotna kariera to wspinanie się po trupach – niszczy wszystko i wszystkich, którzy nie dają mu bezwarunkowej miłości, odmawiają mu posłuszeństwa lub nie chcą oddać mu władzy absolutnej – począwszy od rodziców, przesz szkołę i inne instytucje, po… mglisty szczyt.
Bum to sztuka o parciu na władzę. O pragnieniu zaistnienia w sferze polityki, byciu sensacją z pierwszych stron gazet. Mayenburg pokazał tu w zjadliwie satyrycznym ujęciu tęsknotę świata współczesnego za silnymi, przebojowymi mężczyznami typu macho, za przywódcą, który potrafi znaleźć proste rozwiązania na złożone problemy.

28,29.02.2020 PIĄT.SOB „MAYDAY” godz. 1900 Duża Sala CENA: 35 zł parter; 25 zł balkon 

Ray Cooney jest autorem najbardziej kasowych fars, jakie powstały w Anglii w ciągu ostatnich lat i szturmem zdobyły europejskie i nowojorskie sceny. Mayday to jedna z najlepszych współczesnych komedii. Jej bohaterem jest londyński taksówkarz, który prowadzi podwójne życie – w dodatku sam nie bardzo wie, jak to się stało, że został bigamistą. Ma dwie żony i dwa domy, a swoją nieobecność usprawiedliwia zawsze nadmiarem pracy. Być może długo udałoby mu się prowadzić podwójne życie, gdyby nie pech – na skutek wypadku ulicznego jego tajemnica wychodzi na jaw. Beztroskie dotąd życie komplikuje się, a bohater próbuje ukryć bigamię przed policją, małżonkami, a nawet mediami. Piętrzą się zaskakujące sytuacje, w które autor wplątuje swoich bohaterów. Znakomity komizm sytuacyjny i dowcipne dialogi sprawiają, że Mayday jest jednym z najpopularniejszych spektakli Teatru Nowego. Czas trwania: 2 godziny z przerwą Sugerowany wiek odbiorcy powyżej czternastu lat.

Teatr JARACZA

04.02.2020 WTOREK „KARAMAZOW” godz. 1900, Scena Kameralna   CENA: 20 zł

Ostatnia powieść Fiodora Dostojewskiego, opus magnum rosyjskiego pisarza, od lat, niezmiennie, na szczytach rankingów „książek wszechczasów” — tym razem w autorskiej adaptacji Jacka Orłowskiego.
Odwieczne i wciąż aktualne pytania o istnienie dobra i zła, wolnej woli, miłości i nienawiści. Bunt i pokora, hardy intelektualizm i chrześcijańskie zmaganie się z sobą i ze światem. A wreszcie — najbardziej znana w historii literatury zbrodnia ojcobójstwa.
„Karamazow” Orłowskiego to opowieść o próbie ucieczki od własnych korzeni, poszukiwaniu sensu życia i walce z rodzinnym dziedzictwem. Ojciec — uosobienie ciemności i destrukcji, symbol chaosu i braku wartości oraz czterej synowie, którzy podejmują próbę przekroczenia tego, co najbardziej charakterystyczne dla „człowieka karamazowskiego” — okrutnego, namiętnego, drapieżnego… Każdy z braci próbuje pokonać mroczne dziedzictwo na swój sposób: poprzez wiarę, wiedzę, szczerość uczuć i emocji. Wszyscy podejmują walkę o bycie lepszym, poszukują porządku i mierzą się z własną kondycją, a ich wysiłek staje się świadectwem ludzkiej godności. Czy walczą skutecznie? I czy efekt ich wysiłków jest tu najważniejszy?
czas trwania spektaklu: 180 minut (jedna przerwa)

16.02.2020 WT. „KTO ZABIŁ KASPARA HAUSERA” godz. 1900 Scena Kameralna 20 zł

Postać Kaspara Hausera, człowieka kryjącego tajemnicę niewyjaśnioną do dziś, inspiruje od dwustu lat naukowców, poetów, pisarzy, kompozytorów, filmowców, malarzy. Jedni badają jego DNA, inni piszą jego biografie (Jakub Wasserman „Kaspar Hauser, czyli dziecię Europy”), Richard Wagner w postaci Parsifala zaklina wiele wątków z życia Hausera, a Suzanne Vega jego historię opowiada w piosence „Wooden Horse”.
Najsłynniejszym chyba, zarazem najbardziej niezwykłym dziełem powstałym z inspiracji postacią Kaspara jest film Wernera Herzoga z 1974 roku – „Zagadka Kaspara Hausera”, w której Hausera zagrał Bruno S. – muzyk-amator, porzucony przez matkę w wieku 3 lat schizofrenik, analfabeta, który pierwsze 23 lata życia spędził w sierocińcach i przytułkach, by później – bez jakichkolwiek dokumentów potwierdzających tożsamość – pędzić życie na ulicy.
Jak do historii Kaspara Hausera podchodzą twórcy naszego przedstawienia – przekonajcie się sami.
Prapremiera polska na SCENIE KAMERALNEJ 12 i 13 października 2019 r.
Czas trwania spektaklu: 165 minut z jedną przerwą                                                                                                                                                            

ILOŚĆ BILETÓW OGRANICZONA