• Post last modified:2 września 2022
  • Post category:Kultura
  • Post author:

ZAPRASZAMY NA ZAPISY DO TEATRU – KORZYSTNE CENY

Teatr WIELKI

05.11.2017 NIEDZ „STRASZNY DWÓR” godz. 1700

OPERA W CZTERECH AKTACH                             CENA: 25 zł

Ugruntowane w okresie zaborów i później, w odrodzonej Polsce, zbiorowe wyobrażenie teatralnego kształtu Strasznego dworu Moniuszki, który jako polska opera narodowa powinien realistycznie odbijać szlacheckie tradycje, utrzymywało się długo. Dopiero wizje reżyserskie Aleksandra Bardiniego, Macieja Prusa, Andrzeja Żuławskiego i Mikołaja Grabowskiego zburzyły to wyobrażenie. Wywoływały kontrowersje. Ale decyzja, by reżyserię powierzyć Brytyjczykowi, miała cechy wręcz rewolucyjne. Czy inscenizacja Davida Pountneya jest kontrowersyjna? Jest! Ale jest też ciekawa, nowa i piękna! Dowodzi znajomości naszej historii. Główni bohaterowie paradują w mundurach armii niepodległego państwa (1920). Obrazy, to nie tylko gadające, dla psoty, portrety praprababek, lecz także Cud nad Wisłą Kossaka i rodzajowe scenki z XVIII-wiecznych francuskich miniatur (tzw. „żywe obrazy” obecne były w naszej tradycji teatralnej co najmniej od okresu Młodej Polski). Nie brak komediowości: ranek w koszarach po demobilizacji, wymarzony „mały domek” wielkości zabawki czy kłótnia o dzika. No i słynny Mazur, który tu obrazuje krojem kostiumu (u wszystkich biało-czerwonym) i charakterem tańca nieznośną dwoistość polskiej natury: splot godnej dumy ze skłonnością do błazeństwa. Mazura mąci nadlatujący z wizgiem samolot, przygasają na chwilę światła. Dopiero po chwili wraca pląs i muzyka. Żaden z polskich reżyserów nie ukazał tak celnie, jak Pountney, w ułamku minuty, tragicznego losu Teatru Wielkiego. Ostatnim, przed wojennym zniszczeniem spektaklem w jego murach był właśnie Straszny dwór, 31 maja 1939 roku. Pierwszym po odbudowie, 20 listopada 1965 roku, gdy wrócić już mógł „pląs i muzyka” – też.

Teatr MUZYCZNY

26.11.2017 NIEDZIELA „NĘDZNICY” g. 1700 CENA: 80 zł PARTER

na podstawie powieści „Nędznicy” WIKTORA HUGO

„Les Misérables” – światowej sławy musical Claude`a-Michela Schönberga i Alaina Boublila – jest adaptacją „Nędzników”, arcydzieła Wiktora Hugo. Na tle burzliwego okresu francuskiej historii, zamętu powstania 1832 roku, rozgrywają się dramatyczne losy bohaterów, a przede wszystkim zbiegłego więźnia Jeana Valjeana, którego ściga bezkompromisowy inspektor Javert.  Valjean, skazany za kradzież chleba, doświadcza na wolności duchowej przemiany. Rozpoczyna nowe życie, opiekuje się osieroconą dziewczynką, ale nie może uciec od przeszłości.„Les Misérables” to musical wszech czasów, niemal wszystkie piosenki stały się przebojami, a szczególnej sławy przysporzył mu występ Susan Boyle, gospodyni domowej ze Szkocji, która swoim wykonaniem „I Dreamed a Dream” („Wyśniłam sen”) w 2009 roku powaliła na kolana jury i publiczność brytyjskiej edycji programu „Mam talent”. Premiera spektaklu odbyła się 14 października 2017 roku. 

16, 17, 18.11.2017 CZW. PIĄT.SOB 7, 8.12.2017 CZW. PIĄT. „OD WIEDNIA DO RIO” godz. 1830 CENA: 50 zł PARTER

Koncert karnawałowy Podczas koncertu karnawałowego artyści teatru zabiorą widzów w pełną muzycznych wrażeń podróż ze stolicy walca przez Belgrad, Pragę, Budapeszt, Warszawę, Chicago do pełnej gorących rytmów Brazylii. Będzie można posłuchać utworów Johanna Straussa, Roberta Stolza, Henryka Warsa, Nino Roty, Gorana Bregovića oraz Ernesto Lecuony, znakomitym solistom towarzyszyć będzie chór, balet i orkiestra, a wszystko to w pięknej scenografii. Reżyserem koncertu jest Zbigniew Macias.

20.12.2017 ŚRODA „MUZYCZNA GWIAZDKA-WIECZÓR KOLĘD” Koncert świąteczny g. 1830 CENA: 25 zł PARTER

Teatr POWSZECHNY

25.11.2017 SOBOTA ARCYDZIEŁO NA ŚMIETNIKU godz. 1915  Mała Scena CENA: 30 zł  

Marzy Ci się cud? Chciałbyś odmienić swoje życie?

Mieszkająca na północy Kalifornii Maude Gutman kupiła na wyprzedaży garażowej obraz, który być może jest dziełem Jacksona Pollocka. Zaprasza więc wybitnego znawcę i eksperta w dziedzinie sztuki – Lionela Percy’ego – by dokonał ekspertyzy i wydał opinię, czy naprawdę autorem obrazu jest amerykański artysta. Czy bezrobotna barmanka jest posiadaczką obrazu wartego miliony dolarów? Czy spotkał ją cud, który być może odmieni jej los? Spotkanie tej dwójki to zderzenie odległych światów. Różni ich wszystko – od statusu społecznego, przez wykształcenie, po stosunek do rzeczywistości. Jednak okazuje się, że spotkanie w sprawie obrazu, staje się przede wszystkim spotkaniem dwóch samotnych ludzi pokiereszowanych przez los. Oparta na prawdziwych wydarzeniach tragikomedia Stephena Sachsa to pełna zabawnych sytuacji oraz słownego humoru opowieść o tym, czym jest sztuka i o tym, jak trudno określić, co jest dziś prawdą.

Teatr NOWY

10.12.2017 NIEDZIELA „SZEWCY” godz. 1630 / 2000 CENA: 35 zł; Z KARTĄ SENIORA 25 zł

Spektakl w opracowaniu i reżyserii Jerzego Stuhra to nowe odczytanie najważniejszej i najbardziej dojrzałej ze sztuk Stanisława Ignacego Witkiewicza, w której teoretykowi Czystej Formy udało się zawrzeć wszystkie najistotniejsze problemy całej jego twórczości. To awangardowe dzieło, wielokrotnie wystawiane w Polsce, stało się już teatralną klasyką.
Szewcy Witkacego przedstawiają skutki trzech społecznych przewrotów. Najpierw władzę zdobywają „dziarscy chłopcy”, potem szewcy, na koniec pedantyczni towarzysze. Wszelkie zmiany społeczne dokonują się jednak poza sceną. Na niej bohaterowie jedynie przeżywają dramat społecznych kataklizmów. Żaden z bohaterów dramatu nie jest artystą (jedna z najbardziej charakterystycznych postaci w teatrze Witkacowskim), a Witkacy nie porusza w dramacie problemów estetycznych, kwestii roli sztuki i jej koniecznego, zgodnie z teorią autora, upadku. Trudno jednak zaprzeczyć, że Szewcy to dramat, w którym Witkiewicz podjął próbę przekształcenia „sparszywiałej rzeczywistości” w dzieło czysto formalne. I przedstawił – przeszkody na drodze do dzieła Czystej Formy budowane przez współczesność. Umiejętnie dystansując się do stosowanych przez siebie środków formalnych (zmartwychwstania postaci scenicznych, humoru językowego), nadal posługując się nimi.
Celem nowej realizacji spektaklu na scenie Teatru Nowego w Łodzi nie będzie ani gwałtowne „uwspółcześnienie” dramatu Witkacego, ani tym bardziej „uwitkacawianie” współczesności. Czyli przekonywanie, że językiem Witkacego in crudo można opowiedzieć historię nowoczesnej przemocy wyrażanej przez frazes. Zamiarem jest raczej skonfrontowanie wypowiadanej na scenie presji, mechanizującego się mówienia, które naśladuje głos mechanizującej się cywilizacji – jakim usłyszał go Witkacy w latach trzydziestych – z niepowstrzymaną współczesną gadaniną bez nadziei na istotne mówienie. A także wnikliwe przyjrzenie się witkacowskiemu pesymizmowi, który w dzisiejszym świecie wydaje się być jeszcze bardziej uzasadniony. Przedstawienie będzie ukoronowaniem programu obchodów stulecia awangardy w Polsce przygotowanego przez Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi.

Premiera: 8 grudnia 2017 r., Duża Sala

Teatr MAŁY w Manufakturze

25.11.2017 SOB „ANIA Z ZIELONEGO WZGÓRZA” g. 11.15 CENA: 35 zł

26.12.2017 WTOREK, Boże Narodzenie „ANIA Z ZIELONEGO WZGÓRZA” Familijny spektakl świąteczny g. 16.15 CENA: 35zł

To historia Ani Shirley dla każdego. Czuła i życiowa zarazem. O poszukiwaniu poczucia bezpieczeństwa, o wielkiej symbiozie człowieka z naturą. O sprawach dotyczących każdego z nas. O postrzeganiu piękna w przyrodzie, ale też o niełatwym dojrzewaniu dziewcząt i chłopców. O  pierwszych natchnieniach w odnajdywaniu pierwiastków przyjaźni, a potem miłości, czyli najważniejszych drobinkach konstruujących życie. A rytm wszystkiemu nadaje bezustannie upływający – sprawiedliwy czas…

https://www.teatr-maly.pl/spektakle/ania-z-zielonego-wzgorza.html